Archiveren e-mail in digitale dossiers

Meer over digitale dossiers ...

 

LET OP: er is een nieuwe versie van de mailachivering beschikbaar (vanaf Prodin versie 3.6 FP1). Meer ...

 

De digitale dossiers van Prodin bieden u de mogelijkheid om vrijwel alle soorten correspondentie te archiveren en hiermee centraal beschikbaar te stellen aan alle geautoriseerde medewerkers binnen uw organisatie. Alle betreffende documenten (incl. ontvangen en verzonden e-mail) archiveert u in het digitale dossier via de zogenaamde 'upload'-map.

 

Prodin biedt u de mogelijkheid om het archiveren van ontvangen en verzonden e-mail verder te vereenvoudigen door simpelweg de betreffende e-mail naar uw favoriete map 'Prodin dossier' in Outlook te verplaatsen. Vanuit deze map neemt Prodin de e-mail automatisch op in één of meerdere relatiedossiers op basis van de e-mail adressen van de geadresseerden. Prodin controleert twee keer per minuut of er nog te archiveren e-mail aanwezig is in deze map. Houdt u er svp rekening mee dat Microsoft de gegevens in uw Outlook applicatie niet direct ververst nadat Prodin de e-mail heeft gearchiveerd. Hierdoor kan het soms lijken dat een mail nog niet ge-archiveerd is terwijl dit wel degelijk is gebeurd.

 

Een speciale variant van het archiveren is het automatisch op uw persoonlijk prikbord plaatsen van de e-mail. Meer ...

 

In Outlook vindt u het Prodin dossier en uw persoonlijk prikbord terug bij uw favoriete mappen. Meer over instellen favoriete mappen in Outlook ...

 

 

 

Het automatisch archiveren van de e-mail vanuit de public folder in Outlook vindt plaats in twee stappen:

 

Opnemen e-mail in centrale documententabel

Prodin neemt de e-mail uit de public folder op als document in de centrale documententabel van Prodin, indien de e-mail minimaal aan één eigen medewerker is geadresseerd. Is dit niet het geval, dan laat Prodin de e-mail in de public folder staan. U heeft nu de mogelijkheid om de betreffende medewerker(s) alsnog correct in Prodin vast te leggen. Zodra dit gebeurd is, neemt Prodin automatisch de e-mail alsnog op in de centrale documententabel.

 

De rubrieken van het document worden als volgt gevuld:

 

Rubriek

Toelichting

Document

Prodin kent een automatische nummer aan het document toe.

Revisie

"000"

 

Algemeen

Type document

Het type document bepaalt Prodin op basis van de onderstaande criteria:

  • Verstuurde e-mail: indien de afzender een eigen medewerker is en er minimaal één niet-eigen medewerker in de adressering is opgenomen (from/to/cc).
  • Ontvangen e-mail: indien de afzender geen eigen medewerker is.
  • Interne e-mail: indien alle ge-adresseerden eigen medewerkers zijn.

 

In de constanten legt u vast welk documenttype bij de betreffende categorie hoort.

Omschrijving

Het onderwerp van de mail.

Locatie document

Prodin bepaalt de locatie op basis van de eerste relatie waarbij de e-mail in het dossier wordt geplaatst. Indien de e-mail niet in een relatiedossier wordt opgenomen, plaatst Prodin het document op dezelfde locatie als documenten in een taakdossier.

 

De naam van het document stelt Prodin als volgt samen:

  • Datum en tijd waarop de e-mail is verstuurd cq. ontvangen.
  • Onderwerp van de e-mail

 

Prodin neemt de e-mail in het Outlook message formaat (.msg) op in de centrale documententabel. Hiermee bent u er van verzekerd dat ook eventuele attachments beschikbaar zijn vanuit het digitale dossier.

Status

De status zoals vastgelegd in de constanten in de groupbox 'Documentbeheer (zakelijke correspondentie)'.

Datum document

Datum waarop de e-mail is verstuurd cq. ontvangen. Als initialen gebruikt Prodin de medewerker die is vastgelegd in de  constanten. Indien geen medewerker is vastgelegd, hanteert Prodin de vaste initialen 'EXCH'.

Laatste mutatie

Datum waarop het document in de centrale documententabel is opgenomen.

 

Opnemen e-mail in relatiedossier(s)

De wijze waarop Prodin de e-mail archiveert is afhankelijk van de afzender van de e-mail:

 

De relatiedossiers waarin Prodin de e-mail opneemt, bepaalt Prodin in twee stappen:

 

Indien het bovenstaande stappenplan geen enkele relatie oplevert, genereert Prodin een taak in de workflow zodat de betreffende e-mail toch nog correct gearchiveerd kan worden. Prodin genereert de taak als volgt:

 

Rubriek

Toelichting

Soort

De taaksoort zoals vastgelegd in de constanten.

Relatie

Geen.

Contactpersoon

Omschrijving

Omschrijving zoals vastgelegd in de constanten.

Eigenaar

De eerste eigen medewerker die in de e-mailadressen voorkomt. De volgorde waarin Prodin dit bepaalt is: from / to / cc.

Vervaldatum

Systeemdatum.

Status

De default eigen status die hoort bij de interne status 'Onderhanden'.

Prioriteit

Normaal

 

Prodin neemt de e-mail op in het taakdossier zodat u deze via het prikbord in het juiste digitale dossier kunt archiveren. De verdere afhandeling is conform de standaard afhandeling van de workflow.

 

Activeren functionaliteit

U activeert de functionaliteit in de constanten indien deze onderdeel is van uw Prodin licentie. U vult hier alle rubrieken van zowel de groupbox 'Algemeen' als 'Archiveren e-mail' volledig en correct. Daarnaast moet PBS de Windows service 'ProdinExchangeSync' installeren en activeren. Hiervoor is tevens een extra BASIS BBj licentie benodigd. U kunt hiervoor een afspraak maken met uw contactpersoon bij PBS.

 

Op uw Exchange Server definieert u de public folders voor zowel het Prodin Dossier als het Prodin Prikbord. Onder het Prodin Prikbord maakt u voor iedere medewerker een submap aan met de medewerkerscode als naam (let op dat dit kan afwijken van de Prodin inlogcode van de betreffende medewerker). Daarnaast stelt u een Exchange User beschikbaar met voldoende rechten (zie constanten voor details).

 

Prodin hanteert de onderstaande uitgangspunten voor deze functionaliteit:

 

 

 

 

 

Copyright © 2001 - 2023, Prodin Business Solutions B.V., All rights reserved